Kerrewin van Blanken wint de Volkskrant IISG Scriptieprijs 2019
De winnaar van de Volkskrant IISG Scriptieprijs 2019 is Kerrewin van Blanken met Dilligent observers of natural things.
"Wij voelden nog vele naschokken na het lezen van deze scriptie. Met een fijn gevoel voor taal en stijl en een rijke selectie aan bronnenmateriaal schrijft Van Blanken een geschiedenis waar gek genoeg niemand eerder uitgebreid over heeft geschreven: de wijze waarop de mensheid aardbevingen onderzocht, in de eeuw voorafgaand aan de vernietiging van Lissabon en de opkomst van de moderne natuurwetenschappen. Het spel tussen de Engelse natuurfilosofen en een wereldwijd netwerk van leken-observatoren houdt op evocatieve wijze rekening met het sociale en menselijke perspectief bij het ontstaan en delen van kennis en de ontwikkeling van wetenschap." Aldus jurylid Jouke Turpijn.
Het aantal jonge afgestudeerden dat dit jaar zo dapper was om een scriptie in te dienen is namelijk verdubbeld, van twintig naar veertig deelnemers. De jury was dit jaar verrast door de enorme diversiteit in onderwerpen, benaderingswijzen en disciplines en was in het algemeen te spreken over de schrijfstijl van de deelnemers. Jullie weten niet alleen een onderzoek goed uit te voeren, jullie weten dat ook op een interessante manier over te brengen.
Ook de drie andere genomineerden, leverden puik werk af.
Aimée Albers, De creatieve correctie. Buurtbewoners, architecten en de realisatie van de stadsvernieuwing in Amsterdam 1970-1990.
"Op een zeer betrokken wijze vertelt Albers het verhaal van het stadsherstel van drie Amsterdamse buurten in de jaren zeventig en tachtig. Overtuigend stapt zij af van de traditionele top-down geschiedenis waarin politici en ambtenaren alles bepalen, en laat zij zien hoe buurtbewoners en architecten samen een creatieve correctie uitvonden om hun leefomgeving te verbeteren. Dit is niet alleen een scriptie die je wil lezen, dit is ook een die je wil bekijken: met de krachtige combinatie van woorden en beelden komt Amsterdam in deze ingewikkelde periode op een unieke wijze tot leven."
Bridget Martin, Listening like a historian? A framework of ‘oral historical thinking’ for engaging with audiovisual sources in secondary school education.
"I will say this in English, since Dutch is not your native language. The jury was surprised by both the quality of your didactical analysis and your approach of oral history. We became even more enthusiastic when we studied your translation of these fields into a coherent model. It finally all comes together in your practical implementation of your findings at the end of your thesis, which contains a very original and useful set of classroom activities. Your findings have the potential to enable both young and experienced teachers to use oral history with their students and pupils in a both considered and feasible way. The universal applicability of your thesis is very commendable."
Ruben Ros, The Birth of the Foreign. A Digital Conceptual History of Buitenland in Dutch Newspapers 1815-1914.
"Hoe krijgt een begrip als ‘buitenland’ betekenis en hoe verandert dat? Ros komt met een bijzonder innovatief antwoord door twee ogenschijnlijk tegengestelde velden met elkaar te verbinden: de rijke doch trage wereld van de conceptuele geschiedenis en de ultrasnelle doch vaak onnavolgbare digital humanities. Gewapend met een state-of-the-art-arsenaal aan tools en trucs, komt Ros een stuk verder met zijn antwoord dan de klassieke ideeënhistorici. Wie deze scriptie leest ziet het wereldbeeld in het negentiende-eeuwse Nederland letterlijk veranderen. De globalisering leert ons dat de wereld kleiner wordt, maar Ros laat ons met oog voor detail zien hoe dat soort processen precies in hun werk gaan."