Slavernij in de maatschappij - dossier in Beleid en Maatschappij

15 July 2019 - 16:12

Hoe kan de nieuwe wetenschappelijke kennis over het Nederlandse slavernijverleden en het Nederlandse publieke debat elkaar versterken? Dit dossier in policy-journal Beleid in Maatschappij bevat zes bijdragen die zijn geschreven door personen met ervaring in de publieke omgang met het slavernijverleden in de museumwereld, het onderwijs en de wetenschap. 

Zij reflecteren op persoonlijke wijze op de praktijk en het gewenste beleid en geven zodoende een kijkje in de praktijk en de bijkomende problematiek. Hoewel alle bijdragen op zichzelf staan, wijzen de aanbevelingen op een aantal punten wel in vergelijkbare richting. De eerste bijdragen roepen op tot ruimte voor meerstemmigheid, terwijl de laatste bijdragen vragen om meer begrip voor hoe dit verleden van belang is voor het gemeenschappelijke hier en nu. 

Samengesteld door dr. Karin Lurvink en Drs. Tamira Combrink. (2019). Slavernij in de maatschappijBeleid en Maatschappij (46) 2, 255-257.

De bijdragen:

  • Pepijn Brandon (Vrije Universiteit/Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis) bespreekt de huidige stand van zaken in het Nederlandse wetenschappelijke slavernijdebat
  • Richard Kofi, kunstenaar en tentoonstellingsmaker bij het Tropenmuseum, en Annemarie de Wildt, historica en museumconservator bij het Amsterdam Museum, beschrijven op welke manieren zij proberen om het conservatieve witte en leidende perspectief te veranderen en zodoende de musea te ‘dekoloniseren’.
  • Miguel Heilbron, sociaal ondernemer en medeoprichter van The Black Archives, beschrijft de geschiedenis van deze strijd voor erkenning op basis van een analyse van werken van kritische zwarte schrijvers, wetenschappers en activisten uit de collectie van The Black Archives. Daarnaast beschrijft hij het herdenken van het Nederlandse slavernijverleden en hoe de aandacht hiervoor tot stand is gekomen. 
  • Markha Valenta, universitair docent met Amerikaanse roots, bepleit het ontmythologiseren van de voorstelling van slavernij in Nederland. Ze vraagt aandacht voor de institutionalisering van ras en voor de contemporaine weerstand tegen slavernij, zoals marronage en opstanden, en hoe dit een rol speelde tijdens de Verlichting, die onze huidige cultuur heeft gevormd. 
  • Antropoloog Markus Balkenhol beschrijft hoe de discussies rondom standbeelden laten zien dat bredere aandacht voor kolonialisme en het slavernijverleden niet per se leidt tot meer inzicht. 
  • Aspha Bijnaar, sociologe en directeur van de stichting EducatieStudio, beschrijft haar ervaringen in het onderwijs. Ze betoogt dat om ervoor te zorgen dat sommige jongeren zich minder vervreemd en onbegrepen zullen voelen, leerkrachten al in een vroeg stadium op de basisschool de erfenis van slavernij in ons heden zouden moeten behandelen.
Keti Koti Oosterpark 2019